Ett tragiskt slut på valet


Ja, så var då valet över. Valet som tog en vändning jag aldrig kunde ana. Bara två dagar före valresultatet släpptes avled Carl-Gustaf Lundgren. Jag träffade Carl-Gustaf första gången vid plenum i Åsele, och det var omöjligt att inte tycka om honom. Han var otroligt varm och välkomnande, och innan jag åkte hem sa han: "Du kommer väl på årsmötet i Arvidsjaur?" Årsmötet som också blev den sista gången jag träffade honom. Aldrig kunde jag väl ana det.

På årsmötet fastställdes årets vallista. Jag valdes som tredje namn på listan, och Carl-Gustaf som fjärde. I dag redovisades personrösterna i Sametingsvalet. Carl-Gustaf fick flest personröster, och kom därmed in som ordinarie ledamot. Även Stefan Mikaelsson kom in på personröster och Helena Dådring kom in på grund av sin placering på vallistan. Jag blev första ersättare, med Marina Nilsson Ederlöv och Per Labba bakom mig.

Det känns så märkligt. Jag har med spänning sett fram emot valresultatet, men nu när jag väl sitter med resultatlistan i handen känns det bara sorgligt. Blir jag, i form av första ersättare, den person som får ta Carl-Gustafs plats i Sametinget? Jag vet inte. Det spelar ingen roll. Men jag lovar att jag ska göra mitt bästa, oavsett om jag är ordinarie eller ersättare.

Under länken nedan finns valresultatet för Sametingsvalet 2009

http://www.val.se/val/same2009/valda.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0